25 May 2011

Zwolle - Deventer - Zwolle (5)

Lina is geen Naoko. Lina spreekt Chinees, Engels, Duits en Nederlands, Naoko spreekt alleen Japans.
"Negen jaar geleden," zegt Lina.
"Knap hoor," zeg ik voor de tweede of derde keer en grijp naar mijn broekzak.

Lina spreekt beter Nederlands dan menigeen die hier is geboren.

"Wat rook jij veel," zegt Lina.
Per hoofd van de bevolking zijn Chinezen de grootste rokers ter wereld.
"We zijn buiten, hier kan het."
"Rook jij thuis in de tuin?"
"Ik heb geen tuin, ik heb een balkon."

Ik spreid mijn armen en doe een poging om aan de hand van de breedte van de steeg waarin we ons bevinden de grootte van mijn balkon te duiden.

"Moet jij van jouw vrouw op het balkon roken?"
"Ik heb geen vrouw."

Lina duwt haar haar achter haar oor. Vrijwel direct valt het terug en besluit halverwege haar gezicht te blijven hangen. De wind die we op de boot voelden heeft in deze steeg in Deventer geen bereik.