28 July 2010

Meten is weten

Morgen komt Herman. Herman is de meteropnemer. Omdat Herman morgen komt, haal ik een lapje door het huis. Je weet maar nooit wat ze zeggen. Het geweer kun je niet afpakken, je kunt wel de munitie verwijderen.

Herman komt één keer per jaar. Enige tijd nadat Herman is geweest, ontvang ik een afrekening. Eigenlijk is het een bijrekening, ik krijg altijd geld terug. Vorig jaar vertrouwden ze de meters niet meer, en Herman kwam terug. Hij wel.

Janneke kwam niet terug. De eerste keer dat Janneke hier was, was ook de laatste keer dat Janneke hier was. En Yuna kwam ook niet terug. De eerste keer dat Yuna hier was, was de laatste keer dat Yuna hier was. En de eerste keer dat Henk en Ingrid hier waren, was ook de laatste keer dat Henk en Ingrid hier waren.

Is het het huis? Aan het huis mankeert niets. De meters werden vervangen. Voor de zekerheid.

Anna kwam wel terug. Anna kwam een tweede keer - om haar spullen op te halen. En ook Marit kwam een tweede keer, ze was toevallig in de buurt en ze moest heel nodig naar de wc.

Ik haal een lapje door de wc, misschien wil Herman ook daar naar zijn geweer kijken.

Aan de meters mankeerde niets, vertelde de brief mij later. De uitslag was goed. Het is de bewoner, die moet worden vervangen.