05 February 2009

Bier en ossenworst



Als je jarig bent, dan mag je uitkiezen wat je wil eten. Ik koos niets uit, ik ging naar de kroeg. Als ik ga drinken dan eet ik niet.

Op het bureau bij mijn geldverstrekker had een bijdehante collega slingers neergelegd. Op de kleuterschool versier je de stoel van een kleuter als die jarig is, dat vinden ze leuk. De kleuter staat dan een dag in het middelpunt van de belangstelling. Het was zeker goedbedoeld maar lichtelijk misplaatst bij een man die 42 is geworden. Volwassenen moeten elkaar versieren, niet het meubilair. Als ik om me heen kijk op de afdeling dan zie ik niemand die ik zou willen versieren.

De slingers brachten collega’s naar mijn bureau die aandacht opeisten door mij te feliciteren. Mensen pretenderen vaak aandacht te geven maar in werkelijkheid komen ze aandacht halen. Na de vijfde keer handen schudden ruimde ik de slingers op, zei dat ik een overleg had en ging in de stilteruimte zitten.

Jarigen vestigen de aandacht op zichzelf door te trakteren. Er gaat een fax naar Multivlaai en om elf uur kan er een groepsmail de mailbox uit. Ik heb hier nog nooit getrakteerd. Trakteren doe je in de kroeg, ze kunnen een biertje van me krijgen.

Het is mijn verjaardag, ik mag kiezen wat ik wil eten. Ik ga vanavond alleen naar de kroeg. Het is lekkerder om een trap dan om gebak uit te delen.