29 July 2008

22:56 (3) - Folkert

Folkert heeft een gele auto. Het is een mini bestelauto met oranje zwaailichten op het dak. De auto is van binnen gevuld met allerhande soorten gereedschap: een gevarendriehoek, een jerrycan, sleutels in alle soorten en maten en allerlei soorten kabels, stukken rubber en lampen. Ik ga voorin naast Folkert zitten. Hij steekt zijn hand uit. Achterin kun je niet eens zitten of je moet graag een sleutel in je been willen terwijl je kloten proberen de contactpunten van de stroomkabels te ontwijken. Op het dashboard staat een klein computerscherm. In het midden van het scherm staat de melding, daaronder mijn naam, adres en telefoonnummer. Ik beantwoord zijn hand. "Erwin." Folkert start zijn kanariegele auto en ik verlaat het tankstation. De regen klettert onophoudelijk. Folkert vraagt of we nog ver moeten. Ik wijs naar het adres. "Amsterdam." Folkert vertelt dat het in dit gebied de hele dag al noodweer is geweest. We hebben er niets van gemerkt, Nederland is klimatologisch gek. Volgens Folkert hebben we het meeste water nu wel gehad en wordt het vannacht beter. Ja, Folkert, vannacht wordt alles beter. Boven de melding op het schermpje staat het tijdstip ervan: 22:56. Het is intussen twaalf uur geweest. Kleine meisjes moeten al lang naar bed.